2013/08/04

Vad ska man träna då??

Ja, så stod jag där på ortens enda gym (tur det inte finns fler så jag inte behövde välja det med) och skulle börja träna. Jag har tidigare försökt mig på några pass såsom gymping, spinning o zumba. Kan säga att gymping o zumba inte är min grej - för mycket koordination! Jag vill bli svettig när jag tränar, inte bara stå som ett fån i ett hörn o skratta. Min tanke var att få in så mycket styrka som möjligt i passen eftersom jag i det här läget ca 95kg tung aldrig skulle utsätta mig för träning bland maskiner o lösa vikter - jag ville helst inte synas och ta plats alls. Jag insåg även att jag behövde någon som pushade på mig när jag var trött, som fick mig att jobba lite hårdare och som fick mig att ha roligt under passen :) Kan bara säga tack till Mia och Jenny - ni är guld värda!


Läste deras beskrivningar av passen och kunde tänka mig tabata, lifting, core och functional. Tiderna för passen fick avgöra valet då jag och maken var överens om att jag kunde träna två kvällar i veckan eftersom även han har intressen som tar upp kvällstid, så det blev spinning och functional. Spinning för att jag visste att det var något jag kunde, det skulle hjälpa mig bränna mycket kalorier och bli bekväm med att gå till gymmet. Functional lade jag till någon vecka senare, det om något var min typ av träning - styrketräning i grupp med minimalt med koordination :) Eftersom jag tränar mycket cardio hemma ville jag inte betala för att göra det på gymmet, så efter någon månad bytte jag ut spinningen mot core. Core är enligt mig, grymt för mammamagen!


Så när jag varit igång i tre månader stängde gymmet passverksamheten för sommaren. Det gjorde att jag varit tvungen att hitta en annan lösning för min träning. Jag köpte Olga Rönnbergs bok "Träning för nyblivna mammor" även om dottern vid det här laget var drygt året. Utmanade mig själv när det var fyra veckor kvar till gymmet skulle öppna att köra på, fullt ös, enligt bokens upplägg. Att inte ge mig själv den semester som jag tidigare i livet skulle ha gjort, jag o min kropp förtjänade bättre! Så nu är jag här, dagen innan gymmet öppnar igen, lättare, starkare och man kan ana muskler på armar o ben :) I love it!!


Jag står i höst inför en stor utmaning! Jag börjar ju jobba och har då inte längre samma tid att förfoga över, att lägga på mig själv. Nu ska det fixas och trixas, lämnas och hämtas barn, lagas mat, lekas o busas och läggas. Det finns även ett hem som skall skötas och en relation som skall vårdas, men jag måste och ska prioritera tiden för mig själv och min träning!


Rent träningsmässigt är min utmaning att få bort min "degiga hängande mammamage" som inte bara kan skyllas på graviditeter, jag har ju inte varit så värst snäll mot min kropp innan heller...


Det är även en stor utmaning för mig att inte träna för att gå ner i vikt längre, utan att istället fokusera på att forma kroppen. Tror att det kommer att bli ännu roligare att se de resultaten, men att det kommer att krävas mer av mig!


Tror att nycklen för min träningslust har varit samma som när det gäller viktminskningen, jag började enkelt, där jag var. Jag gick promenader eftersom det var det min kropp orkade och jag hade all tid i världen för. Sen ökade jag på farten allt eftersom kilona försvann och jag blev lättare. Jag laddade senare hem en app som skulle hjälpa mig att orka jogga en mil/en timma. Den gjorde att jag kom igång med löpträningen på allvar - med barnvagn! Sen som sagt, var det dags för gymmet och nu sitter jag här och längtar till på onsdag och "höstens" första functionalpass!

Vad är din träningsutmaning inför hösten?

//e

1 kommentar:

  1. Blir så peppad att läsa här Elin! Du har varit kanonduktig!

    Jag har ju en mammamage som jag vill jobba bort jag med - appen jag nämnde på facebook och barnvagnspromenader i kombination med sunt förnuft gällande maten är steg ett nu när vardagsrutinerna kommer igång. Sen tänkte jag ge mig på några pass på gymmet och i slutet av augusti tyckte barnmorskan jag kunde börja springa (men känna efter) - ca 5 månader efter förlossningen.
    Målet först och främst är att komma ner till startvikten innan jag blev gravid och sedan tighta till kroppen..

    Kram från Helena i vi kring 30-gruppen :-)

    SvaraRadera