2014/03/16

Barnkalas, en mammornas uppvisningsshow

Så står jag där i hallen, familjen är redo för ännu ett barnkalas och jag slås av tanken: 
Nej, idag orkar jag inte med att bli tittad på, jämförd. Orkar inte prata om dieter, viktnedgång och träning. Idag vill jag inte bli bedömd utifrån mina barns kläder, utveckling och uppförande.

För om vi ska vara ärliga, visst är det ofta där vi hamnar, det är där vi rankas, i jämförelse med varandra. Vem vågar äta av det som bjuds, vem har gått ner eller upp sedan sist och var köper vi barnens kläder och klarar de av att leka med varandra...
Jag kan bli avundsjuk på männens värld i dessa situationer, de bara är, pratar sport/jobb/sport och busar med barnen. Lite mer så vill jag vara och ha det!

Så idag, gav jag mig iväg, osminkad, hoppandes på mina kryckor med målet att bara ha en trevlig stund med mina barn och våra vänner.

Jag försökte vara närvarande i stunden, hindrade slagsmål, lekte med mina barn, drack lite kaffe och njöt av livet :)

//e

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där...men oftast då på ställen där man inte känner varandra så väl. Händer det på kalas med vänner så är man inga riktiga vänner anser jag.. :) Att få vara precis som man är är det viktigaste!! Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer nog bra Iris!
      Klart att man ska få vara som man är, men det är inte helt lätt i alla sammanhang ;)
      Kram

      Radera